EN  /   DE  /   FR  /   IT   /   PL  /   RU 
Kontaktai Svetainės struktūra Pritaikyta neįgaliems Klausiate‑atsakome Paieška
Į  skyriaus  pradžią   Į svetainės pradžią  
EDUKACIJA
Istorinis stalo žaidimas Kvirkatas

Vilniaus Žemutinės pilies teritorijoje atliekant archeologinius tyrinėjimus rasta
žaidimo (Kvirkato) lenta, piešinio autorius Mantvidas Mieliauskas
Restauratorė-konservatorė Deimantė Baubaitė konservavo autentišką Kvirkato lentą, medis, XV a.
Vilniaus Žemutinės pilies teritorijoje atliekant archeologinius tyrinėjimus rastos šaškės, ragas, XVI a.
Rekonstruota Kvirkato žaidimo lenta: vaikštukai išdėstyti žaidimo lauke
Mokomės žaisti
Kvirkatą žaidžia šventės svečiai su XVII a. sargybos kario kostiumu apsirengusiu muziejininku

Remiantis gausiais Vilniaus Žemutinės pilies teritorijoje aptiktais archeologiniais radiniais, jų moksliniais tyrimais, vykdomas tęstinis edukacinis projektas Žaislai, žaidimai ir pramogos XIV–XVII a. Lietuvoje.

Projektą įgyvendina Nacionalinio muziejaus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų Edukacijos ir lankytojų centro Edukacijos grupė, mokslinę medžiagą teikia Mokslinių tyrimų centro darbuotojas dr. Povilas Blaževičius ir kiti muziejininkai.

Pagal unikalius archeologinius radinius atkurti stalo žaidimai padės iliustruoti Valdovų rūmų gyvavimo epochos vieną iš pramogų rūšių. Taip pat suteiks retą galimybę paliesti forma ir medžiaga artimų dirbinių kopijas. Žaidimus galės žaisti ne tik edukaciniuose užsiėmimuose dalyvaujančios lankytojų grupės ir turnyrų dalyviai, bet ir šeimos, į Valdovų rūmų muziejų užsukę pavieniai ekspozicijų lankytojai.

Kvirkatas

Šis įdomus ir nepelnytai pamirštas žaidimas buvo populiarus Viduramžių Lietuvoje. Tyrinėjant atkuriamų Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų teritoriją 2007 m. rastas kol kas vienintelis XV a. datuojamas žaidimo laukas, išraižytas ant medinio statinės dangčio. Šios aplinkybės ir nulėmė tai, kad žaidimo lentai rekonstruoti buvo panaudota tikra medinė statinė. Remiantis per archeologinius tyrimus rastomis 25 kaulinėmis ir medinėmis šaškėmis, datuojamomis XIII–XVII a., padirbdinti ir Kvirkato žaidime reikalingi vaikštukai.

Kvirkato taisyklės

Žaidimą žaidžia du žaidėjai.

Kiekvienas žaidėjas turi po 12 vaikštukų. Vaikštukai išdėstomi ant linijų susikirtimo taškų taip, kaip parodyta 4 iliustracijoje. Kai abu žaidėjai išdėsto savo vaikštukus, tik vidurinis linijų susikirtimo taškas lieka tuščias.

Žaidėjai meta monetą, kad išsiaiškintų, kuris pradės žaidimą.

Žaidimo tikslas – nukirsti visas priešininko figūras arba sudaryti tokią situaciją, kad priešininkas daugiau negalėtų atlikti nė vieno ėjimo. Vieno vaikštuko perkėlimas iš vieno linijų susikirtimo taško į kitą vadinamas ėjimu.

Žaidėjai vienas po kito atlieka po vieną ėjimą. Žaidėjas turi žengti per žaidimo lauką su vaikštuku. Vaikštuku galima eiti linija pirmyn, atgal, į šoną – į gretimą žaidimo lauko linijų susikirtimo tašką.

Kertama peršokant priešininko vaikštuką ir savo vaikštuką pastatant į laisvą tašką už priešininko vaikštuko. Nukirstas priešininko vaikštukas nuimamas nuo lentos. Kitą ėjimą atlieka antrasis žaidėjas.

Galima kirsti iš karto kelis priešininko vaikštukus (taip pat, kaip žaidžiant šaškėmis). Sprendžia pats žaidėjas, jeigu kitaip nebuvo susitarta – žr. sutartines sąlygas: kirsti ar ne; kirsti vieną ar daugiau figūrų, jeigu tam yra galimybė.

Žaidėjai gali susitarti dėl papildomų sąlygų. Galimi sutartinių sąlygų variantai:

  • būtina kirsti;
  • būtina kirsti visas figūras, kurias yra galimybė kirsti;
  • pražiopsojus kirtimą, nuo lentos nuimama figūra, kuria nebuvo kertama;
  • vaikštuku galima vaikščioti į priekį, į šonus, įstrižai, išskyrus – atgal;
  • vaikštukas, kuris pasiekė galinę priešininko liniją, gali kirsti tik į šonus;
  • jeigu yra dvi galimybės kirsti – žaidėjas gali rinktis, kuriuo vaikštuku kirs.

Žaidimą laimi tas žaidėjas, kuris:

  • nukerta visus priešininko vaikštukus;
  • pasibaigus žaidimui, turi daugiau vaikštukų negu priešininkas (tai galioja tuomet, kada priešininkų figūrėlės nebeturi galimybės susidurti – abu nuėję į priešingas lentos puses), užblokuoja priešininko vaikštukus ir šis nebegali atlikti nė vieno ėjimo.
Lygiosios skelbiamos tuomet, kada pasibaigus žaidimui abu žaidėjai turi po tiek pat vaikštukų.

 


 

Į viršų
Į skyriaus pradžią
Į svetainės pradžią
© Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai