EN  /   DE  /   FR  /   IT   /   PL  /   RU 
Kontaktai Svetainės struktūra Pritaikyta neįgaliems Klausiate‑atsakome
Į svetainės pradžią  
RINKINIAI, RINKMENOS
Eksponatų duomenų bazė


Paieška
Pavadinimas:  
Pobūdis: Šalis:
Laikotarpis: Įsigijimo data:



VR-109
Kasapanka
Vidurio Italija
XVI a. vid.
Riešutmedis, geležis, drožyba
173 x 70 x 55 cm
Įsigyta 2006 m. Belgijoje valstybės biudžeto lėšomis. Taikant Lietuvos Respublikos Viešųjų pirkimų įstatymo 56 str. 1 dalies 3 punkto nuostatą apie neskelbiamas derybas, galutinė nuderėta kaina – 48 000 Eurų.
Viešai eksponuojama Taikomosios dailės muziejuje, Vilniuje, nuo 2006 m.

Ypač ryškiai išreikštos sarkofago formos kasapanka išsiskiria labai meistriška stilizuotų bangų reljefine drožinėta ornamentika. Iškilesnio augalinio motyvo apskritos formos vainiko viduje išdrožtas vienos žymiausių italų didikų giminių – Piccolomini – herbas. Tai suteikia baldui ypatingą istorinę vertę bei prasmę Valdovų rūmų ekspozicijoje. Kasapankos dangčio pakraštys profiliuotas ir ornamentuotas, o elegantiškai išdrožtos kojelės primena liūto letenas. Baldo būklė gera. Kasonės ir kasapankos baldų tipas, išsivystęs iš viduramžiškų skrynių ir suolų, XV–XVII a. buvo pats populiariausias visos Europos valdovų, didikų, aukštų Bažnyčios hierarchų, turtingų miestų patricijų rezidencijų interjerų akcentas. Šio tipo baldai renesanso ir ankstyvojo baroko rūmų interjeruose buvo patys universaliausi bei skaitlingiausi. Juose buvo saugoma patalynė, indai, drabužiai, brangenybės, dokumentai ir kitas turtas. Kasapankos, išlaikę daugiau suolo elementų, taip pat dažniau naudotos kaip suolai bei gultai.

Įsigyta kasapanka atitinka Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų atkuriamų interjerų autentiškų istorinių kultūros ir meno vertybių atrankos kriterijus: bendrąsias nuostatas, tipologinį, chronologinį, meninį, stilistinį bei geografinį. Ši kasapanka ne tik menine prasme yra vienas vertingiausių Valdovų rūmų interjerų vertybių rinkinio eksponatų, bet ir dėl herbo turi ypatingą istorinę reikšmę ir prasmę. Kaip žinoma, vienas Piccolomini giminės atstovų buvo žymus italų Renesanso humanistas ir tapo popiežiumi Pijumi II (Enea Silvio Piccolomini, 1458–1464). Jis buvo artimai susijęs su Lietuva ir Lenkija, netgi buvo paskirtas Lietuvos kaimynystėje esančios Varmijos vyskupijos ganytoju, savo traktatuose rašė apie Lietuvą bei Vytautą Didįjį. Todėl lankytojai ekspozicijoje galės susipažinti su šios neeilinės asmenybės bei Lietuvos istoriniais ryšiais, Piccolomini giminės nuopelnais Italijos bei Europos kultūros bei meno raidai. Chronologiškai baldas atitinka Žygimanto Senojo ir Žygimanto Augusto valdymo sandūros bei Bonos Sforcos aktyvios veiklos Lietuvoje ir Lenkijoje laikus, itin sparčios Renesanso sklaidos Jogailaičių valstybėse metus. Kasapanką numatyta eksponuoti atkurtų Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų antrojo aukšto žemutinėje reprezentacinėje salėje (01-2.11), kurioje numatyta atkurti renesansinio interjero stilistikos įvaizdį.
Kasapanka dezinfekuota, nuvalyta, poliruota Lietuvos dailės muziejaus Prano Gudyno restauravimo centro specialistų.



 

Į viršų
Į svetainės pradžią
© Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai