EN  /   DE  /   FR  /   IT   /   PL  /   RU 
Kontaktai Svetainės struktūra Pritaikyta neįgaliems Klausiate‑atsakome
Į svetainės pradžią  
RINKINIAI, RINKMENOS
Eksponatų duomenų bazė


Paieška
Pavadinimas:  
Pobūdis: Šalis:
Laikotarpis: Įsigijimo data:



VR-133
Kasapanka
Italija, Florencija
XV a. pab.
Riešutmedis, geležis, drožyba, lakavimas
169 x 53,5 x 57,5 cm
Įsigyta 2007 m. Lietuvoje valstybės biudžeto lėšomis. Taikant Lietuvos Respublikos Viešųjų pirkimų įstatymo 56 str. 1 dalies 3 punkto nuostatą apie neskelbiamas derybas, galutinė nuderėta kaina – 11 000 Eurų.
Viešai eksponuojama Taikomosios dailės muziejuje, Vilniuje, nuo 2007 m.

Retas baldas reprezentuoja ankstyvąjį Toskanos Renesanso taikomosios dailės raidos periodą ir išsiskiria meistriška augalinių, stilizuotų geometrinių ornamentų bei antropomorfinių motyvų drožyba fasadinėje plokštumoje. Herbinis skydas centre nutrintas. Baldo dangčio ir apačios karnizai bei kojelės gausiai profiliuotos. Baldo vertę išskirtine daro ankstyva šio renesansinio kūrinio chronologija ir gera būklė. Kituose Italijos regionuose bei Vidurio Europos kraštuose tuo metu, kai buvo sukurta ši renesansinė kasapanka, taikomosios dailės kūriniuose vis dar dominavo vėlyvosios gotikos formos. Kaukių motyvo panaudojimas stilistiškai susieja šią kasapanką su Valdovų rūmų interjerų ekspozicijoms taip pat įsigytu ir restauruojamu kiek vėlesniu kredensu (žr. VR-118).

Kasapanka atitinka Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų atkuriamų interjerų autentiškų istorinių kultūros ir meno vertybių atrankos kriterijus: bendrąsias nuostatas, tipologinį, chronologinį, meninį, stilistinį bei geografinį. Tai Bonos Sforcos jaunystės metų pažangiausias Vidurio Italijos Renesanso dailės estetines nuostatas atspindinti kasapanka. Kaip žinoma, to meto Lietuvos ir Lenkijos kultūriniai bei meniniai ryšiai su šiuo regionu buvo itin intensyvūs, Krokuvoje ir Vilniuje dirbo daug iš Toskanos ir aplinkinių regionų kilusių italų menininkų, kurie perstatė ir išplėtė Žygimanto Senojo bei Žygimanto Augusto rezidenciją Vilniaus Žemutinėje pilyje. Didelę įtaką šiems darbams turėjo ir Bona Sforca, kuri, atkeliaudama iš Italijos į Lenkiją ir Lietuvą, savo turtus ir kitus reikmenis atsigabeno ir panašiose skryniose, kurios vėliau puošė jos rezidencijų interjerus. Planuojama, jog ši kasapanka bus eksponuojama atkurtų Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų antrojo aukšto tarnybinio apartamento salėje (01-2.12), kurioje numatoma atkurti vėlyvosios gotikos ir Renesanso dermę, būdingą paskutiniųjų Jogailaičių meninei tradicijai, iliustruojančio interjero įvaizdį.
Kasapanka dezinfekuota, valyta, poliruota Lietuvos dailės muziejaus Prano Gudyno restauravimo centro specialistų.



 

Į viršų
Į svetainės pradžią
© Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai