EN  /   DE  /   FR  /   IT   /   PL  /   RU 
Kontaktai Svetainės struktūra Pritaikyta neįgaliems Klausiate‑atsakome
Į svetainės pradžią  
RINKINIAI, RINKMENOS
Eksponatų duomenų bazė


Paieška
Pavadinimas:  
Pobūdis: Šalis:
Laikotarpis: Įsigijimo data:



VR-143
Kasapanka
Vidurio Italija
XVI a.
Riešutmedis, geležis, drožyba, lakavimas
183 x 55 x 65 cm
Įsigyta 2007 m. Italijoje valstybės biudžeto lėšomis. Taikant Lietuvos Respublikos Viešųjų pirkimų įstatymo 56 str. 1 dalies 3 punkto nuostatą apie neskelbiamas derybas, galutinė nuderėta kaina – 35 000 Eurų.
Viešai eksponuojama Taikomosios dailės muziejuje, Vilniuje, nuo 2007 m.

Kasapanka dekoruota raiškiomis reljefinėmis geometrinėmis formomis (suspaustų ovalų motyvu), būdingomis Vidurio Italijos XVI–XVII a. renesanso ir ankstyvojo baroko baldams. Fasadinės pusės centre išdrožtas puošnus herbinis kartušas. Herbas neidentifikuotas, tačiau neabejotinai liudija baldo priklausomybę italų aristokratų giminei. Kasapanka turi išraiškingai drožinėtas kojeles, ryškaus profiliuoto karnizo dangtį. Apatinė kasapankos fasado juosta papuošta kimatijaus motyvo reljefiniu drožinėtu ornamentu. Kasapankos būklė gera. Kasonės ir kasapankos baldų tipas, išsivystęs iš viduramžiškų skrynių ir suolų, XV–XVII a. buvo pats populiariausias visos Europos valdovų, didikų, aukštų Bažnyčios hierarchų, turtingų miestų patricijų rezidencijų interjerų akcentas. Šio tipo baldai renesanso ir ankstyvojo baroko rūmų interjeruose buvo patys universaliausi bei skaitlingiausi. Juose buvo saugoma patalynė, indai, drabužiai, brangenybės, dokumentai ir kitas turtas. Kasapankos, išlaikę daugiau suolo elementų, taip pat dažniau naudotos kaip suolai bei gultai.

Įsigyta kasapanka atitinka Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų atkuriamų interjerų autentiškų istorinių kultūros ir meno vertybių atrankos kriterijus: bendrąsias nuostatas, tipologinį, chronologinį, meninį, stilistinį bei geografinį. Paskutiniųjų Jogailaičių laikais, kai buvo sukurta ši kasapanka, Lietuva bei Lenkija palaikė itin glaudžius kultūrinius ir meninius ryšius su Italija, o Vilniaus rūmus Renesanso stiliumi tuo metu rekonstravo iš Toskanos kilę arba su šio regiono menine tradicija susiję kitų Vidurio Italijos regionų italų menininkai. Ryšių su Italija plėtrai neabejotinai daug nusipelnė ir Bona Sforca, kuri taip pat ilgai rezidavo Vilniaus rūmuose, ėmėsi jų plėtros iniciatyvų. Šią kasapanką numatyta eksponuoti atkurtų Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų trečiojo aukšto reprezentacinio trakto salėje (antikameroje, 01-3.08), atspindinčioje renesanso ir manieristinio interjero stilistikos įvaizdį. Savo stilistika, forma bei puošybos būdu ši kasapanka artima kitai, kiek vėlyvesnei, taip pat įsigytai Valdovų rūmų interjerams (žr. VR-37).
Kasapanka dezinfekuota, nuvalyta, poliruota Lietuvos dailės muziejaus Prano Gudyno restauravimo centro specialistų.



 

Į viršų
Į svetainės pradžią
© Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai