EN  /   DE  /   FR  /   IT   /   PL  /   RU 
Kontaktai Svetainės struktūra Pritaikyta neįgaliems Klausiate‑atsakome
Į svetainės pradžią  
RINKINIAI, RINKMENOS
Eksponatų duomenų bazė


Paieška
Pavadinimas:  
Pobūdis: Šalis:
Laikotarpis: Įsigijimo data:



VR-160
Kasapanka
Italija, Veneto regionas
XVII a. I p.
Riešutmedis, geležis, drožyba, lakavimas
172 x 59 x 59 cm
Įsigyta 2007 m. Italijoje valstybės biudžeto lėšomis. Taikant Lietuvos Respublikos Viešųjų pirkimų įstatymo 56 str. 1 dalies 3 punkto nuostatą apie neskelbiamas derybas, galutinė nuderėta kaina – 24 000 Eurų.
Viešai eksponuojama Taikomosios dailės muziejuje, Vilniuje, nuo 2007 m.

Kasapanka yra retas išskirtinės vertės baldas dėl savo unikalios drožybos ornamentikos, kurios manieringa renesansinė stilistika kartoja garsaus XVI a. skulptoriaus ir architekto Jacopo Sansovino (1486–1570) architektūros dekoro manierą. Fasadinė plokštuma profiliuota juostele padalinta į tris laukus, kurių tiek vidus, tiek ir išorė dekoruota stilizuotų augalinių ir antropomorfinių ornamentų drožinėti motyvais, kurie yra pakankamai iškilaus reljefo. Centrinio lauko viduryje išdrožtas herbo kartušas, liudijantis šio itin stilingo baldo priklausomybę italų aristokratų giminei. Kasapankos kampuose išdrožtos išraiškingos horeljefinės žmonių figūrėlės karpytų kartušų fone. Kasapanka turi kimatijaus ornamentu drožinėtą apatinę juostą, taip pat dvigubų voliutų formos elegantiškas kojeles. Dažniausiai tokios stilistikos Venecijos kasapankų fasadai buvo ištisai ar iš dalies auksuojami. Šiuo atveju paviršius yra tamsiai nudažytas, tačiau tolesni tyrimai galės nustatyti, ar istoriškai baldas buvo auksuotas. Menine prasme vieno vertingiausių Valdovų rūmams įsigytų baldų būklė yra gera. Kasonės ir kasapankos baldų tipas, išsivystęs iš viduramžiškų skrynių ir suolų, XV–XVII a. buvo pats populiariausias visos Europos valdovų, didikų, aukštų Bažnyčios hierarchų, turtingų miestų patricijų rezidencijų interjerų akcentas. Šio tipo baldai renesanso ir ankstyvojo baroko rūmų interjeruose buvo patys universaliausi bei skaitlingiausi. Juose buvo saugoma patalynė, indai, drabužiai, brangenybės, dokumentai ir kitas turtas. Kasapankos, išlaikę daugiau suolo elementų, taip pat dažniau naudotos kaip suolai bei gultai.

Įsigyta kasapanka atitinka Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmų atkuriamų interjerų autentiškų istorinių kultūros ir meno vertybių atrankos kriterijus: bendrąsias nuostatas, tipologinį, chronologinį, meninį, stilistinį bei geografinį. Kasapankos stilistika turi daug Venecijos Renesanso bruožų. Su šiuo italų meno centru XVI a. tamprius ryšius palaikė Žygimantas Augustas, mėgęs ir turtingai drožinėtų bei auksuotų rėmų Venecijos veidrodžius. Chronologiškai ši kasapanka atitinka Vazų valdymo laikus, kai Lietuva bei Lenkija taip pat tradiciškai palaikė glaudžius kultūrinius ir meninius ryšius su Italija, taip pat ir šiauriniais jos regionais su Venecija priešakyje. Iš čia buvo kilę ar su Veneto menine tradicija susiję ir kai kurie Renesanso ar ankstyvojo baroko epochos architektai, skulptoriai ir kiti menininkai, dirbę prie Valdovų rūmų Vilniuje rekonstrukcijų XVI–XVII a. Venecijos meistrų tapybos ir kitų kūrinių gausiai būta Lietuvos bei Lenkijos valdovų kolekcijose. Venecijiečių baldai, veidrodžiai, paveikslai puošė ir daugelio kitų Europos valdovų rūmus. Panašios stilistikos kelios kasapankos, pvz., saugomos ir eksponuojamos Berlyno Bode muziejuje. Įsigytą kasapanką numatyta eksponuoti atkurtų Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmų trečiojo aukšto reprezentacinio trakto salėje (audiencijų kabinete, 02-3.01), atspindinčioje manieristinio bei ankstyvojo baroko interjero stilistikos įvaizdį.
Kasapanka dezinfekuota, nuvalyta, poliruota Lietuvos dailės muziejaus Prano Gudyno restauravimo centro specialistų.



 

Į viršų
Į svetainės pradžią
© Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai